Αν ξαφνικά σας χτυπήσουν την πόρτα ένας φαλακρός ψηλός έγχρωμος άντρας με γυαλιά ηλίου και δερμάτινα ρούχα και μια όμορφη μελαχρινή που στέκεται στον αέρα, μην τρομάξετε και ανοίξτε τους. Ισως έχουν έρθει να σας πουν ότι εσείς είστε εκείνοι που σε ρόλο Κιάνου Ριβς θα σώσετε την ανθρωπότητα. Δύο διαπρεπείς επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ίσως ζούμε σε έναν κόσμο εικονικό...
Μήπως ζούμε στο «Matrix»;
«Γεμάτο ελπίδες αλλά και απειλές το μέλλον της ανθρωπότητας»
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 29/3/2012
Ο Κιάνου Ριβς στην ταινία «Matrix»
Zούμε λοιπόν μέσα σε ένα όνειρο; H πραγματικότητα που βιώνουμε δεν είναι τίποτε άλλο από μια ψευδαίσθηση ή μια καλοσχεδιασμένη προσομοίωση; Ζούμε πράγματι σε ένα Σύμπαν ή σε κάποιο απόλυτα ελεγχόμενο προκατασκευασμένο περιβάλλον; Ο διάσημος βρετανός αστροφυσικός σερ Μάρτιν Ρις και ο μαθηματικός Τζον Μπάροου αρχίζουν και αυτοί να αμφιβάλλουν για την πραγματική μας υπόσταση. «Πριν από λίγες δεκαετίες οι υπολογιστές μπορούσαν να κάνουν ελάχιστα και πολύ απλά πράγματα. Σήμερα μπορούν να δημιουργήσουν εικονικούς κόσμους με μεγάλη λεπτομέρεια. Στο μέλλον μπορούμε να υποθέσουμε και να φανταστούμε ότι θα υπάρχουν υπολογιστές που θα μπορούν να δημιουργήσουν πολύπλοκους κόσμους σαν αυτόν στον οποίο εμείς πιστεύουμε ότι ζούμε»υποστηρίζει ο Ρις και αναρωτιέται: «Υπάρχει περίπτωση να είμαστε και εμείς μέρος μιας τέτοιας προσομοίωσης;».
Αν τελικά αποδειχθεί πως πράγματι ζούμε σε έναν κόσμο στυλ «Matrix», τότε το Σύμπαν μας δεν θα είναι αυτό που περικλείει οτιδήποτε υπάρχει μέσα του αλλά θα είναι μέρος ενός ευρύτερου συνόλου, το οποίο οι δύο επιστήμονες (που διδάσκουν στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ) ονόμασαν «Πολύμπαν» (multiverse). Ο Μπάροου έγραψε σε άρθρο του ότι είναι σαφές εδώ και πολλά χρόνια πως ένας πολιτισμός ελάχιστα πιο προηγμένος από τον δικό μας θα είχε τη δυνατότητα να δημιουργήσει προσομοιωμένα σύμπαντα μέσα στα οποία θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ενσυνείδητα όντα και να αναπτύξουν και επικοινωνία μεταξύ τους. Φανταστείτε τι μπορεί να κάνει ένας όχι ελάχιστα αλλά πολύ περισσότερο προηγμένος πολιτισμός...
«Με τον ίδιο τρόπο που εμείς παρακολουθούμε τον κύκλο ζωής, για παράδειγμα, των εντόμων, οι δημιουργοί του εικονικού σύμπαντος στο οποίο ίσως ζούμε θα μπορούσαν να παρακολουθούν την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού και να αναζητούν με τη σειρά τους τον ενδεχόμενο δημιουργό του δικού τους κόσμου» αναφέρει ο Μπάροου.
Ακόμη όμως και εικονικός να είναι ο κόσμος μας, ο άνθρωπος εξελίσσεται μέσα σε αυτόν και απολαμβάνει τα θετικά ενώ δέχεται και τα αρνητικά αυτής της εξέλιξης. Ο Μάρτιν Ρις μίλησε για το μέλλον της ανθρωπότητας σε μεγάλο επιστημονικό συνέδριο που έγινε την περασμένη εβδομάδα στην Οξφόρδη. «Το μεγαλύτερο αίνιγμα είναι η ανθρώπινη ύπαρξη, η διαδικασία εξέλιξής μας αλλά και το μέλλον της» ανέφερε ο κορυφαίος επιστήμονας, ο οποίος έκανε ειδική αναφορά στον 21ο αιώνα, στην επιστημονική πρόοδο και στις θετικές και αρνητικές επιδράσεις που θα υπάρξουν από αυτή την πρόοδο. «Ο αιώνας που διανύουμε είναι πολύ σημαντικός, αφού για πρώτη φορά ο άνθρωπος θα καταφέρει να αποκτήσει τη δυνατότητα να επιφέρει καθοριστικές αλλαγές στον εαυτό του. Επιτεύγματα όπως τα ιατρικά εμφυτεύματα κάθε είδους θα επιφέρουν θεμελιώδεις, δομικές αλλαγές στην ανθρώπινη φύση και ύπαρξη» είπε ο Ρις, ο οποίος στη συνέχεια αναφέρθηκε στην τεράστια πρόοδο που έχει σημειωθεί στην εξερεύνηση και κατανόηση του Σύμπαντος.
«Γνωρίζουμε πλέον πάρα πολλά για το Σύμπαν, γνωρίζουμε πώς δημιουργούνται και πώς λειτουργούν τα άστρα, πώς οι πυρήνες των ατόμων αλληλεπιδρούν, πώς κινούνται οι γαλαξίες, ανακαλύψαμε τη σκοτεινή ύλη. Καταφέραμε να γυρίσουμε πίσω το ρολόι του χρόνου και να διαπιστώσουμε τα γεγονότα που συνέβησαν από τις πρώτες στιγμές της δημιουργίας του Σύμπαντος (Μεγάλη Εκρηξη) και μετά. Αυτό που δεν έχουμε καταφέρει φυσικά ως σήμερα είναι να ανακαλύψουμε τι προκάλεσε την έκρηξη αυτή (ή αν υπήρξαν πολλαπλές εκρήξεις). Υπάρχουν πολλά πράγματα που δεν γνωρίζουμε για το Σύμπαν και πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει, με πρώτη και καλύτερη την ολοκλήρωση της διατύπωσης της Θεωρίας των Πάντων που θα ενώνει τον μικρόκοσμο με τον μεγάκοσμο του Σύμπαντος. Μια θεωρία που εκτός από την κατανόηση του φυσικού μας κόσμου ίσως μας ανοίξει την πόρτα στην ανακάλυψη και κατανόηση και άλλων διαστάσεων» είπε ο Ρις, ο οποίος μίλησε επίσης για τις αρνητικές πτυχές της εξέλιξης, τη σκοτεινή πλευρά, όπως ο ίδιος τη χαρακτήρισε. «Οι βιοτεχνολογίες και ο κυβερνοχώρος προσφέρουν κατ' αρχήν καταπληκτικές προοπτικές, ενώ επίσης είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Εχουν όμως και τη σκοτεινή τους πλευρά. Μια νέα τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κάποιον φανατικό για να προκαλέσει καταστροφή σε παγκόσμιο επίπεδο. Αν λοιπόν θέλουμε να απολαμβάνουμε τα οφέλη της επιστήμης και της τεχνολογίας, θα πρέπει να αποδεχθούμε και τους κινδύνους που τα συνοδεύουν» είπε χαρακτηριστικά ο βρετανός επιστήμονας.
Τι είναι η εικονική πραγματικότητα
Τι είναι η εικονική πραγματικότητα
Η Εικονική Πραγματικότητα είναι η προσομοίωση ενός περιβάλλοντος από έναν υπολογιστή. Ο όρος Εικονική Πραγματικότητα χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Τζάρον Λέινιερ το 1989. Ο Λέινερ είναι ένας από τους πρωτοπόρους της Εικονικής Πραγματικότητας και ιδρυτής της εταιρείας VPL Research (από τη φράση Virtual Programming Languages), η οποία ανέπτυξε μερικά από τα πρώτα συστήματα τη δεκαετία του 1980. H Εικονική Πραγματικότητα χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς υπολογιστές για να δημιουργήσει και να προσομοιώσει υπαρκτά ή μη περιβάλλοντα από τα οποία ο χρήστης έχει την ψευδαίσθηση ότι περιβάλλεται και στα οποία μπορεί να κινηθεί ελεύθερα, αλληλεπιδρώντας παράλληλα με τα αντικείμενα που περιλαμβάνουν, όπως θα έκανε και στον πραγματικό κόσμο. Για να είναι όσο πιο πετυχημένη γίνεται η εμβύθιση ενός χρήστη σε ένα περιβάλλον Εικονικής Πραγματικότητας, είναι σημαντικό να απομονωθούν ο χρήστης και οι αισθήσεις του από τον πραγματικό κόσμο, επικαλύπτοντας τα ερεθίσματα του πραγματικού κόσμου με αντίστοιχα εικονικά, φτιαγμένα από το σύστημα της Εικονικής Πραγματικότητας.
Από τις πέντε αισθήσεις, οι πιο σημαντικές κατά φθίνουσα σειρά είναι η όραση, η ακοή και η αφή. Ετσι είναι πρωταρχικής σημασίας ένα σύστημα Εικονικής Πραγματικότητας να παρέχει στερεοσκοπική εικόνα, δηλαδή δύο εικόνες από διαφορετική οπτική γωνία, μία για κάθε μάτι του χρήστη, έτσι ώστε να δημιουργηθεί η αίσθηση του βάθους στον χώρο. Παράλληλα η ύπαρξη στερεοσκοπικού ήχου βοηθάει τον χρήστη να κατανοεί τι γίνεται γύρω του στον εικονικό χώρο που τον περιβάλλει με πολύ φυσικό τρόπο, ενώ ταυτόχρονα αποκλείει τον χρήστη από τους ήχους του πραγματικού κόσμου, οι οποίοι θα μπορούσαν να καταστρέψουν την εικονική του εμπειρία. Τέλος η αφή μπορεί να χρησιμοποιηθεί με κατάλληλες συσκευές, είτε για να μπορεί ο χρήστης να νιώθει τον κόσμο, π.χ. να ακουμπά ένα αντικείμενο και να νιώθει αντίσταση, είτε για να καθοδηγήσουμε τον χρήστη, διευκολύνοντάς τον για την εκτέλεση κάποιων συγκεκριμένων ενεργειών, π.χ. μοντελοποίηση τρισδιάστατων αντικειμένων.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου